'Winkelstraat 150 procent drukker dan op dieptepunt'

'Winkelstraat 150 procent drukker dan op dieptepunt'

De drukte in de winkelstraat is met 150 procent toegenomen ten opzichte van het dieptepunt kort na de coronamaatregelen. Dat blijkt uit data van onderzoeksbureau Locatus, opgevraagd door nieuwszender BNR.

Op het dieptepunt was er in de winkelstraat nog maar een vijfde over van het aantal mensen dat er normaal gesproken is. Toch is de drukte nog niet terug op het oude niveau: de meeste winkelstraten zitten ongeveer op de helft daarvan. 

De verschillen per regio zijn groot. Zo zijn de winkelstraten in Almere het drukst; op 75 procent van het normale niveau. In steden die in grotere mate afhankelijk zijn van het toerisme, zoals Amsterdam, is het een stuk rustiger. Dat geldt ook voor een stad als Utrecht, die normaal gesproken kan rekenen op bezoekers van buitenaf. Zo komt de Utrechtse Steenweg niet verder dan veertig procent van het normale aantal shoppers.

De algehele toename leidt volgens INretail nog niet tot significant hogere omzetten. Die zijn nog altijd tientallen procenten lager dan in dezelfde weken vorig jaar. De branchevereniging deed samen met I&O Research onderzoek naar het belang van de winkelstraat. Daaruit blijkt dat twee op de drie Nederlanders een levendige winkelstraat in zijn of haar woonplaats essentieel vinden. 64 procent maakt zich zorgen om het voorbestaan van winkels in zijn of haar woonplaats.  

Reacties 1


Arie Feenstra 27 mei, 10:38

64% maakt zich zorgen over voortbestaan van de winkel in zijn omgeving, maar de vraag is hoeveel van die 64% koopt bij de retailer om de hoek? En hoeveel koopt net zo gemakkelijk bij internetbedrijven? Zijn het bij veel van die 64% geen krokedille tranen?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!