De online verkoop van beautyproducten is door de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. In maart en april waren de verkopen zelfs veertig procent hoger dan tijdens de Black Friday-periode. Dat blijkt uit onderzoek van betaaldienst Klarna.
Uit Klarna’s data-analyse blijkt dat in het afgelopen jaar de verkoop van beautyproducten via webwinkels in Nederland met 130 procent is gestegen. De periode rondom Black Friday en de feestdagen is normaal gesproken het drukste, maar de ‘coronapiek’ gaat hier ruimschoots overheen.
Vooral in de subcategorieën cosmetica (+428 procent), schoonheid- en gezondheid (+214 procent) en lichaams- en haarverzorging (+110 procent) was groei zichtbaar. Sinds maart zijn met name de huidverzorgingsproducten (waar handcrème, handgels en handzeep onder vallen) populair, als logisch gevolg van de RIVM-richtlijnen.
Hugo de Groot, eigenaar van webshop Parfumerie.nl, zag de verkopen bij zijn webshop ook sterk toenemen. “De online verkoop van onze beautyproducten steeg in het afgelopen jaar, voor corona, al met zeventig procent.” Door corona is sinds maart een enorme piek ontstaan, zegt hij. “In de afgelopen twee maanden groeiden de online verkopen met 300 procent. Dit is vergelijkbaar met onze kerstpiek.”
Klarna verwacht dat de online bestedingen in beauty- en gezondheidsproducten ook na de coronacrisis op een hoger niveau blijven, omdat (naast bestaande) ook nieuwe klanten de webshops de afgelopen tijd wisten te vinden.
Reacties 0