Scotch & Soda beticht van plagiaat door Amsterdamse kunstenaar

Scotch & Soda beticht van plagiaat door Amsterdamse kunstenaar

UPDATE: Scotch & Soda en kunstenaar begraven de strijdbijl

Kledingmerk Scotch & Soda zou plagiaat hebben gepleegd voor de ontwerpen van een nieuwe kinderlijn. Daarvan beschuldigt de Amsterdamse illustrator Floor van het Nederend het Nederlandse merk, schrijft Het Parool. Het kledingmerk heeft de collectie offline gehaald.

Volgens Van het Nederend heeft Scotch & Soda zijn werk ongevraagd gebruikt als print voor de kinderkledinglijn. "Scotch & Soda vroeg me om mijn ontwerpen, ik weigerde en nu komen ze met deze kopieën", schrijft hij op Instagram. De kunstenaar staat bekend om zijn kleurrijke, stripkunstachtige illustraties en heeft een eigen webshop waarmee hij kleding met daarop zijn tekeningen verkoopt.

Stephane Jaspar, hoofd marketing van het kledingmerk, laat aan de krant weten de situatie 'erg vervelend' te vinden. Hij ontkent dat Scotch & Soda gebruik heeft gemaakt van de ontwerpen van Van het Nederend. "We zijn geïnspireerd door de Finish Fetish-beweging, een kunststijl die populair is in Los Angeles en ook in die regio ontstond in de jaren zestig", stelt Jaspar. "Het combineert de simpele en abstracte stijl van het minimalisme en de heldere kleuren en referenties naar commerciële producten uit de pop art." Toch verwijdert het merk de kinderkleding uit zijn winkels en de webshop. "We vinden het erg jammer dat we in deze situatie zijn beland en we zullen zorgen dat het niet nog een keer gebeurt."

Eerder beschuldigde Scotch & Soda juist een ander van inbreuk op zijn merkrecht. Kledingmerk My Brand verkocht truien met daarop het woord 'Shrunk', een woord dat ook Scotch & Soda op de borst van jongenssweaters toepaste. De kledingketen haalde in hoger beroep zijn gelijk: My Brand mag sinds vorig jaar geen items meer verkopen waar dat teken op staat afgebeeld.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!