De verduurzaming van Zeeman in vijf cijfers

Je kunt er jaarlijks de klok op gelijk zetten: begin juni publiceert Zeeman zijn MVO-verslag. Welke duurzame stappen heeft de Nederlandse textieldiscounter het afgelopen jaar gezet? We pikken er een aantal cijfers uit. 

Je kunt er jaarlijks de klok op gelijk zetten: begin juni publiceert Zeeman zijn MVO-verslag. Welke duurzame stappen heeft de Nederlandse textieldiscounter het afgelopen jaar gezet? We pikken er een aantal cijfers uit. 

639,1 miljoen omzet
Een cijfer dat niet met duurzaamheid te maken heeft maar wel direct in het oog springt is de omzet. Traditioneel maakt Zeeman die bekend in zijn MVO-verslag. De retailer boekte in 2019 een netto-omzet van 639,1 miljoen euro. Dat betekent een stijging van bijna vijf procent, die daarbij in lijn ligt met de groei van voorgaande jaren. De gevolgen van de huidige crisis zijn in dat cijfer nog niet te zien, terwijl die er natuurlijk wel zijn. “Natuurlijk zal deze crisis effect hebben op de resultaten in 2020”, zegt ceo Erik-Jan Mares in zijn voorwoord. “Maar we merken dat Zeeman ook in crisistijd relevant is voor een brede groep klanten. We hebben er alle vertrouwen in dat we hier goed uit gaan komen.”

3.820.356 kilo duurzaam katoen
Als een van de belangrijkste duurzame mijlpalen uit 2019 noemt Mares het deel van de kleding- en textielcollectie die van duurzaam katoen is gemaakt. De retailer had zich ten doel gesteld dat dit twintig procent zou zijn. Dat is behaald en overtroffen: 23,7 procent van de collectie bestaat uit het zogenoemde ‘better cotton’, duurzaam gesourced katoen. In absolute getallen gaat het om ruim 3,8 miljoen kilogram duurzaam katoen. Een flinke stap ten opzichte van 2018, toen nog maar iets meer dan tien procent van de kleding van deze katoen was gemaakt. Voor dit jaar heeft Zeeman zich ten doel gesteld dat minimaal 25 procent van alle artikelen van duurzaam materiaal is gemaakt.

72% inkoopwaarde bij trouwe leveranciers
Zeeman heeft zoals de meeste kledingretailers geen eigen fabrieken. De discounter besteedt productie uit aan meer dan tweehonderd leveranciers in verre buitenlanden. Het grootste deel (43 procent) zit in China, terwijl ook Bangladesh (12 procent) en Turkije (9,6) belangrijk zijn. Er kleven risico’s aan dit uitbesteden, erkent Zeeman in zijn rapport. “Doordat we zelf geen fabrieken hebben, kunnen we een minder grote invloed uitoefenen op de arbeidsomstandigheden dan wanneer dat wel het geval zou zijn.” Naast een check op arbeidsomstandigheden en de aanwezigheid van een gedragscode, hecht Zeeman daarom veel waarde aan langetermijnrelaties. 72 procent van de inkoopwaarde was vorig jaar afkomstig van de vijftig grootste leveranciers. Van die groep werkt Zeeman met bijna negentig procent al vijf jaar of langer samen. Dit jaar moet het belang van deze sterke relaties nog groter worden: 75 procent inkoopwaarde moet van deze top vijftig leveranciers komen. 

0,3 verbeterpunten per fabriek
Alle leveranciers van Zeeman hebben een code of conduct ondertekend. Om te controleren of die afspraken worden nageleefd, laat de retailer zogenoemde audits uitvoeren. Een onafhankelijke partij inspecteert de fabrieken dan op 252 punten. Vorig jaar zijn 34 fabrieken gecontroleerd, iets minder dan in 2018 (41). In totaal kwamen er elf grote verbeterpunten naar voren, 0,3 per fabriek. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van de 72 verbeterpunten (1,8 per fabriek) het jaar ervoor. Waar er in 2018 vooral bij het aantal werkuren nog wel eens iets niet goed ging, speelden vorig jaar veiligheidsissues de grootste rol. Als er tijdens een audit verbeterpunten naar voren komen stopt Zeeman de samenwerking niet, maar gaat de retailer het gesprek aan met de leverancier. Dan wordt afgesproken wat er verbeterd moet worden en wanneer. Alle verbeterpunten zijn volgens Zeeman inmiddels opgelost.

76,4 relatieve duurzaamheidsscore
Image is everything. Misschien wat kort door de bocht, maar het is voor retailers toch prettig als je duurzaamheidsinspanningen ook leiden tot een beter imago op dat gebied. Dat gaat Zeeman aardig af, blijkt uit de Brand Asset Valuator. Daarin vergelijkt Zeeman hoe duurzaam de Nederlandse consument het bedrijf vindt, vergeleken met duizend andere merken. De relatieve score van Zeeman was vorig jaar 76,4. Dat houdt dus in dat van de duizend gemeten merken er 706 als minder duurzaam en 293 als duurzamer beschouwd worden. Twee jaar eerder behaalde de textielketen een score van nog maar 58. Dat blijkt overigens los te staan van de algehele tevredenheid van Zeemans klanten. De NPS-score, gebaseerd op enquêtes die klanten mee krijgen bij de kassa, stond op 31 december 2019 op 8,4. Een jaar eerder was dat nog 8,71. 

Begin deze week overleed Zeeman-oprichter Jan Zeeman. Lees hier zijn profiel.


Zeeman is op 7 oktober een van de sprekers op het RetailTrends-event Changemakers in Retail. Manager CSR & quality Arnoud van Vliet zal daar ingaan op hoe je discount en duurzaamheid combineert. Klik hier voor meer informatie en tickets.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen