'Consument betaalt steeds vaker achteraf'

'Consument betaalt steeds vaker achteraf'

Achteraf betalen wordt steeds populairder. Ruim een derde van de consumenten maakt wel eens gebruik van de optie om zijn online aankopen achteraf te betalen. Dat blijkt uit cijfers van Marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel.

Voor het jaarlijkse trendonderzoek What's Happening Online bracht Ruigrok NetPanel het online gedrag van 2348 Nederlanders in kaart. 36 procent van de ondervraagden betaalt zijn bestelling wel eens achteraf. In de leeftijdscategorie 25 tot 44 jaar gebeurt dit het meest: 43 procent maakt wel eens gebruik van deze betaalmethode. Dit is tevens de groep die het vaakst online shopt; 24 procent doet dit minstens een keer per week. Voor alle Nederlanders is dit gemiddeld vijftien procent. 

De coronacrisis heeft niet alleen de populariteit van online bestellingen, maar ook die van achteraf betalen vergroot. Dat stelt Christer Sjökvist, chief insight analyst bij AfterPay. “In deze financieel minder zekere tijden is betalen na ontvangst extra prettig voor consumenten. Zij hoeven niet direct af te rekenen, maar kunnen betalen op een moment dat het hen beter uitkomt.” Volgens hem is het niet verrassend dat vooral in de mode steeds vaker achteraf wordt betaald, omdat consumenten hun bestelling eerst willen passen.

iDeal blijft in Nederland de meest populaire betaalmethode. 93 procent van de online shoppers maakt wel eens gebruik van iDeal. 28 procent gebruikt wel eens een creditcard voor zijn online bestellingen. 
 

Reacties 1


C Klop 10 jun, 12:22

Met name After Pay moet wel goed kijken met welke bedrijven ze in zee gaan. Veel klanten komen in de problemen omdat deze bedrijven niet leveren, maar After Pay wel de rekening wil deponeren bij de klant. Zeker nu webwinkels als paddestoelen uit de grond komen moeten ze extra alert zijn.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!