Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara, Bershka en Pull & Bear, schrijft over het eerste kwartaal van 2020 rode cijfers. De webshops van zijn dochterbedrijven wisten in april juist bijna het dubbele om te zetten ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers. 

Doordat 88 procent van de Inditex-winkels door de coronacrisis dicht moesten, zag het modeconcern zijn omzet in het eerste kwartaal met 44 procent teruglopen naar 3,3 miljard euro. In 2019 was dat nog 6 miljard euro. Dat verlies werd gedeeltelijk gecompenseerd door de onlineverkoop, die het eerste kwartaal met vijftig procent toenam. In april was de stijging zelfs 95 procent ten opzichte van het jaar ervoor. 

Onder de streep noteert het bedrijf een verlies van 409 miljoen euro voor de periode februari tot en met april. Vorig jaar was dat nog een winst van 734 miljoen euro. 

Bij het bekendmaken van de kwartaalresultaten laat Inditex bovendien weten tot aan 2022 900 miljoen euro te investeren in online shoppen, om uiteindelijk via de webshop een kwart van de totale omzet te kunnen behalen.

Daarnaast kondigde het merk ook aan 1200 winkels in Europa en Azië te sluiten. Het gaat hier voornamelijk om oude, kleinere winkels van merken als Bershka, Pull & Bear en Massimo Dutti. Daar staat tegenover dat er ook 450 nieuwe winkels bij komen. Na de reorganisatie zullen er van de 7412 winkels tussen de 6700 en 6900 overblijven. Het personeelsbestand zal ongeveer gelijk blijven.