'Brussel klaagt Amazon aan wegens concurrentievervalsing'

'Brussel klaagt Amazon aan wegens concurrentievervalsing'

De Europese Unie gaat een formele aanklacht indienen tegen Amazon wegens concurrentievervalsing. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal op basis van ingewijden.

Amazon zou de gegevens van onlineverkopers die gebruikmaken van zijn platform inkijken om daar zelf voordeel uit te halen. Het Amerikaanse bedrijf kan zo bijvoorbeeld te weten komen welke producten populair zijn bij welke doelgroepen. Amazon zou vervolgens die data gebruiken om met de verkopers te concurreren.

Als Amazon schuldig wordt bevonden, kan het de webgigant in het slechtste geval tien procent van de jaaromzet kosten.

Reacties 4


Hugo Vis 12 jun, 11:23

Hè, hè, eindelijk wordt er iemand wakker in Brussel. Dit is al jaren aan de gang!! Amazon heeft in China inkoop en productie managers zitten die sturen op de data van derden die goederen via het platform Amazon verkopen. Hoe mooi wil je het hebben! Detaillisten verkopen hun producten tegen een fikse vergoeding via Amazon, Amazon krijgt alle data en concurreert de detaillisten vervolgens de tent uit. Deze praktijken zijn alom bekend maar er wordt gewoon niets aan gedaan.


Robin Saan 12 jun, 11:49

Dat is toch gewoon hoe het bij BOL en consorten werkt, als jou kleine winkeltje goed verkoop worden er gekeken naar vergelijkbare producten die ze zelf goedkoper aanbieden, bij de zoekresultaten naar dit product staat die van jou opeens niet meer bij de 1ste 10, maar die van de Webgigant opeens wel, rara.


Will Go 12 jun, 12:11

Als je hier niet aan wilt meewerken moet je op dergelijke platformen gewoon geen winkeltje spelen en anders niet gaan klagen dat dit zo gaat. Je hebt altijd een keuze als wederverkoper en daarmee bepaal je dus zelf je toekomst. Logisch nadenken, afwegingen maken en niet op een oordeel uit Brussel wachten, maar ook zelfkritisch genoeg zijn om toe te geven dat je de sprinkhaan in je businessmodel zelf het binnengelaten en je businessmodel aanpassen.


Hans Vaassen 12 jun, 12:27

Een AH of Jumbo doet precies hetzelfde. A-merk met nieuw product verkoopt goed ( weten ze uit data!!) Private Labelen maar!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!