Nestlé voert Nutri-Score in voor ruim zevenduizend producten

Nestlé voert Nutri-Score in voor ruim zevenduizend producten

Levensmiddelenbedrijf Nestlé gaat het voedselkeuzelogo Nutri-Score als universele maatstaaf voor al zijn voedingswaren gebruiken. Eerder dit jaar werd de Nutri-Score door staatssecretaris Paul Blokhuis verkozen tot nationaal voedselkeuzelogo, maar het logo wordt pas medio 2021 officieel ingevoerd.

De Nutri-Score doet denken aan een stoplicht, met scores van A tot en met E en de kleuren (licht)groen, geel, oranje en rood. Het is de bedoeling dat de consument in één oogopslag kan zien hoe gezond een product is. Nestlé voert de score binnenkort in voor meer dan zevenduizend producten, zoals chocoladerepen, pizza’s en sauzen, en wil dat het logo in heel Europa als universele maatstaaf gaat gelden. 

Ondanks de goede bedoelingen is er veel kritiek op de Nutri-Score. Zo schrijft het AD dat de Italiaanse regering een motie heeft ingediend bij de Europese Commissie voor het gebruik van een ander logo. De traditionele Italiaanse voedingsmiddelen zouden slecht scoren door de relatief grote hoeveelheden zout en vet. Terwijl andere pizza’s een 'B' zouden kunnen scoren en dus als gezonder worden bestempeld dan sommige soorten thee, die een 'C' krijgen. Dat komt omdat voor het logo gebruik wordt gemaakt van een algoritme dat de verhouding van bepaalde voedingsstoffen meet. Desondanks vindt Nestlé de Nutri-Score een goede maatstaaf, ‘omdat het producenten aanzet tot innovatie en transparantie’.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!