Chinese webwinkelreus Alibaba wint terrein in Nederland

Chinese webwinkelreus Alibaba wint terrein in Nederland

De Chinese webwinkelreus Alibaba verovert terrein in Nederland. Inmiddels zijn meer dan honderd Nederlandse merken al aangesloten bij het platform. Dat vertelt Jack Peters, directeur business development van Alibaba Benelux aan De Telegraaf

Peters verwacht dat het aantal merken op Alibaba dit jaar alleen maar toeneemt. Producten van Heineken en Philips zijn in trek, maar ook kleding van onder meer G-Star en producten van Brabantia zijn gewild. Daarnaast zijn er merken die hun producten via distributeurs verkopen in de webshop. 

Niet alleen Nederlandse, maar ook Europese merken doen het goed op het platform. Dat komt mede doordat Chinezen kwaliteit en lifestyle belangrijk vinden. "En dat zien we terug in allerlei categorieën. Europa is dan ook een belangrijke markt voor Alibaba. In totaal zijn er 1600 merken uit Europa actief op Tmall en twintigduizend op het totale platform", aldus Peters. 

Alibaba heeft al een kantoor in Nederland en in 2021 komt er een distributiecentrum in het Belgische Luik bij. De keuze voor de locatie is gemaakt door het vliegveld dat vlakbij ligt en gespecialiseerd is in vrachtvervoer. "Op dit moment zijn er geen plannen om een dc in Nederland te openen. We zijn hier al actief met onze webshop AliExpress."

Reacties 1


Chantal de Wit 22 jun, 12:06

Als retailpassionista een bezoek gebracht aan AliExpress, de Nederlandse versie. De customer journey nog ver te zoeken is. Aan de hand van zoektocht voor een bank krijg ik een lijst van bijna 24.000 items die vervolgens niet meer te filteren zijn op kleur, maat of iets dergelijks.

Ook opvallend: op het startscherm wordt gestart met sexy top - muggenvanger - nep haar - politie nederland !! Via de laatste banner koop je shirts van bv. het arrestatie team! Merken als G-star en Philips, stel je zelf de vraag of je je mooie spullen daar hier in de etalage wilt zetten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!