De winkelomzet is weer bijna terug op het niveau van vóór de coronacrisis. Dat meldt RetailSonar op basis van onderzoek.
De gemiddelde winkelomzet bedroeg de afgelopen vijf weken 87 procent van de omzet in dezelfde periode vorig jaar. Met name in de eerste weken van de coronacrisis kwamen er minder klanten naar de winkels, maar zij gaven per bezoek meer uit dan voorheen (+5 procent). Toch blijven bepaalde ondernemers, met name in de fashionbranche, en eigenaars van zelfstandige winkels het relatief zwaar hebben.
Daarnaast is de explosieve omzetgroei van webshops opvallend. Tijdens de eerste fase van de lockdown steeg de verkoop tot 350 procent. Veertien procent van de webshopbezoekers kocht voor het eerst iets online. Volgens RetailSonar verkopen retailers het meest online in de gebieden rondom hun fysieke winkels, wat te maken heeft met naamsbekendheid, vertrouwen en service (zoals advies, reparatie en retourmogelijkheden).
Stadscentra
Veel consumenten zijn tijdens de crisis lokaler gaan kopen, onder meer door initiatieven om lokale winkeliers te steunen, maar ook door het thuiswerken, de restrictie op niet-noodzakelijke reizen en vanwege het gemak. Daardoor leveren grotere stadscentra (-21 procent) en overdekte winkelcentra (-18 procent) de meeste omzet in. Ook winkels in de periferie, zoals meubelboulevards, leverden vijf procent omzet in. Kleinere stadscentra groeiden daarentegen met 12,5 procent in omzet.
Reinder Koornstra 3 jul, 21:17
Edwin Belt 24 jun, 21:51
Jaap post 24 jun, 15:48
Gerard van Gummigalgen 24 jun, 15:11
Jaap post 24 jun, 14:27