De Autoriteit Consument & Markt onderneemt actie tegen Nederlandse bedrijven die handelen in neprecensies, neplikes en nepvolgers op internet. Het gaat om misleiding op onder meer Facebook, Instagram, YouTube en Google.

Bedrijven, influencers en anderen gebruiken nepbeoordelingen om het beeld van hun bedrijf, product of dienst te manipuleren. Zo worden consumenten misleid over de kwaliteit of populariteit van een bedrijf, product of dienst. Ook zetten bedrijven negatieve nepreviews in om concurrenten in een kwaad daglicht te zetten. Volgens de ACM wordt de schade voor online adverteerders wereldwijd geschat op zeker 1,2 miljard euro.

"Het bewust inzetten van nepreviews, neplikes en nepvolgers schaadt het vertrouwen van consumenten in het internet als marktplaats", zegt directeur consumenten Edwin van Houten. "Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online aantreffen en hun aankoop daarop baseren. Bovendien kan het gebruik van misleidende beoordelingen leiden tot oneerlijke concurrentie tussen bedrijven. Daarom treden wij hiertegen op."