ACM treedt op tegen neprecensies op internet

ACM treedt op tegen neprecensies op internet

De Autoriteit Consument & Markt onderneemt actie tegen Nederlandse bedrijven die handelen in neprecensies, neplikes en nepvolgers op internet. Het gaat om misleiding op onder meer Facebook, Instagram, YouTube en Google.

Bedrijven, influencers en anderen gebruiken nepbeoordelingen om het beeld van hun bedrijf, product of dienst te manipuleren. Zo worden consumenten misleid over de kwaliteit of populariteit van een bedrijf, product of dienst. Ook zetten bedrijven negatieve nepreviews in om concurrenten in een kwaad daglicht te zetten. Volgens de ACM wordt de schade voor online adverteerders wereldwijd geschat op zeker 1,2 miljard euro.

"Het bewust inzetten van nepreviews, neplikes en nepvolgers schaadt het vertrouwen van consumenten in het internet als marktplaats", zegt directeur consumenten Edwin van Houten. "Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online aantreffen en hun aankoop daarop baseren. Bovendien kan het gebruik van misleidende beoordelingen leiden tot oneerlijke concurrentie tussen bedrijven. Daarom treden wij hiertegen op."

Reacties 1


Jacqueline Boogie 27 jun, 21:00

Het zal tijd worden dat hier eindelijk tegen op wordt getreden! Ben al jaren verkoper bij Bol.com. Het is niet te geloven wat "collega-verkopers" je soms aandoen. En dan heel geraffineerd hè! Door familie artikelen laten bestellen en jou helemaal de grond in trappen, bij het artikel een zeer slechte recensie zetten. Bij beoordelingen zetten; ik heb het artikel niet ontvangen,...…………..
Beelden bestellen 2 stuks en dan in 1000 stukken retour sturen met als vermelding; artikel is beschadigd geleverd, terwijl het heel goed verpakt is in een mal in een doos die er tegen kan om 10 meter naar beneden te vallen, omdat je toevallig hetzelfde verkoopt als die ander, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!