Terruggestuurde producten die opnieuw worden verkocht, zijn nog niet erg populair onder consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
De Consumentenbond vroeg ruim zesduizend consumenten naar hun ervaringen met zogenoemde tweedekansproducten. Ook bekeek de bond de voorwaarden van twaalf winkels, waaronder Coolblue en bol.com. Van de ondervraagden wist ruim een kwart niet van het bestaan af. Twee derde heeft nog nooit zo'n product gekocht. Zij bestellen liever nieuwe spullen (35 procent), vinden het prijsvoordeel te klein (29 procent) of zijn bang dat er iets mis is met de producten (26 procent).
Wie wél kiest voor een retourdeal, doet dat in de meeste gevallen vanwege de korting. Deze consumenten zijn erg tevreden; tachtig procent van hen verwacht in de toekomst nog eens zo'n product te kopen. Volgens de Consumentenbond is er in een derde van de gevallen sprake van een mooi prijsvoordeel, bij de rest stelt de korting niet veel voor. De winkels zijn niet altijd even duidelijk over de staat van het product. Het meest tevreden zijn de panelleden wat dat betreft over Coolblue, die de staat goed beschrijft en eventuele schade illustreert met foto's. Ook Retourplaza doet dat.
Reacties 0