Kabinet: 'Klant moet online zelfde rechten krijgen als in de winkel'

Kabinet: 'Klant moet online zelfde rechten krijgen als in de winkel'

Consumenten die online shoppen moeten dezelfde rechten krijgen als in een fysieke winkel. Daarvoor pleit staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken & Klimaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

Keijzer kondigt aan zich op Europees niveau hard te zullen maken voor meer wettelijke verantwoordelijkheden voor online platforms richting de consument. Die online platforms, zoals Amazon, AliExpress en bol.com, verwijzen bij problemen vaak nog door naar de aanbieder van het product. Nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat de verantwoordelijkheid bij het platform zelf komt te liggen, voor zowel Europese webshops als andere internationale webshops die zich richten op de Europese consument. 

Volgens Keijzer moet het kopen en verkopen via een online platform qua consumentenrechten en productveiligheid meer gaan lijken op het winkelen in een supermarkt. "De winkel haalt actief de rotte appels uit het schap en geeft de klant geld terug als een verpakking kapot gaat of haalt een onveilig product uit de winkel."
 

Reacties 7


gamesellru gamesellruGK 16 mei, 22:45

It is simply ridiculous.


Quinta Wiel 4 jul, 14:17

Goed zo, het is ook beter voor het milieu als men eens paal en perk stelt aan het bestellen van vele maten en dan weer allemaal terugsturen.


Pieter Vaassen 3 jul, 18:50

Dit is goed nieuws voor de webwinkels, in een stenen winkel = koop = koop. Wet koop op afstand komt te vervallen??
Wat een onkunde weer van mensen die beleid maken die er helemaal niets van snappen...


Koen Dijk 3 jul, 14:43

Moet Mevrouw keijzer niet eerst een nagaan wat ze aan woordenbrei uit haar mond laat stromen. Als de laatste passage van haar is dan heeft ze volstrekt geen benul van de realiteit en niet van het Burgelijk wetboek


ikke weet het 3 jul, 14:32

Dus dan hoeft de webshop ook geen verzenkosten meer terug te betalen neem ik aan.
Want als klant zijnde en je gaat iets ruilen in de winkel, krijg je ook je benzinekosten en parkeerkosten niet terug.


ruud de k 3 jul, 14:14

In de winkel kan je iets bekijken, vasthouden en de kwaliteit bepalen. Om dit gelijk te trekken is het zonder opgave van reden mogelijk om terug te sturen. DIt hoeft dus in off line niet, als is het wel klantvriendelijk


Olaf Busch 3 jul, 12:26

Als online koper heb je een belangrijk voordeel als koper in de winkel: het retourneren zonder reden.
Als je de rechten on- en offline geheel wil rechttrekken zonder nadeel voor de consument betekent dat ook voor de winkelier dus extra risico.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!