Het is het nieuwste wapen om de consument via televisiereclame te bereiken: pop-in. Steeds meer bedrijven maken gebruik van deze nieuwe techniek, waarbij producten verschijnen op plekken waar ze eerder niet waren. Hoe? Door ze na het filmen, in de postproductie, digitaal aan programma’s toe te voegen. Daardoor moeten pop-in reclames een subtielere boodschap overbrengen dan ‘normale’ product placements. Voorbeelden daarvan zijn American Idol-juryleden die opvallend onopvallend Coca-Cola drinken, of actrice Eva Longoria die in de hitserie Desperate Housewives voor het automerk Buick werkt.
Bij pop-in gaat het er iets subtieler aan toe. Bij het digitaal toevoegen is het product vaak wat relevanter voor het programma. Zo liet Kellogg’s een doos ontbijtgranen toevoegen aan een scène uit de serie Yes, Dear, waarin de sterren aan de koffietafel zaten te eten en drinken. Grote namen als Kellogg’s, maar ook Chevrolet en Dannon (Danone) gebruiken de methode al. Bekende programma’s met pop-ins zijn bijvoorbeeld CSI en Will & Grace.
Volgens kenners zijn fabrikanten gek op digitale pop-ins, omdat ze vrij voorspelbaar zijn. De kans dat ze uit het programma ‘geknipt’ worden zou bijvoorbeeld verwaarloosbaar zijn. Er gaan veel dollars om in product placement: in 2004 werd er 3,46 miljard dollar aan uitgegeven door het Amerikaanse bedrijfsleven. Liefst 91 procent daarvan werd gespendeerd aan televisie en films.
VS: pop-in nieuwste reclamewapen
Gepubliceerd op 23 februari 2006 om 00:00
Reacties 0