Ruim een kwart van de Nederlanders geeft aan minder te besteden te hebben als gevolg van de coronacrisis, bijvoorbeeld omdat zij hun baan zijn verloren. Dat blijkt uit onderzoek van advies- en accountancykantoor PwC. 

Dertig procent van de consumenten zegt de komende maanden minder tot veel minder te zullen besteden, ten opzichte van veertien procent eind vorig jaar. Het aantal Nederlanders dat zegt de komende tijd meer tot veel meer uit te zullen geven daalde van 48 naar 26 procent. 

Van de ondervraagde consumenten is 38 procent van plan om minder uit te geven aan kleding en schoenen. Wel geeft bijna de helft aan in de 'intelligente lockdown' meer uit te hebben gegeven aan boodschappen. Zestig procent deed dit vaker online en 45 procent geeft aan minder vaak de fysieke supermarkt te bezoeken. De onlinesupers kregen er het afgelopen kwartaal zo'n kwart miljoen nieuwe klanten bij. 

Ten opzichte van andere Europese landen doet Nederland het volgens PwC relatief goed. In Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk - de hardst getroffen landen – zegt respectievelijk 59, 55 en bijna 40 procent van de respondenten dat hij of zij minder te besteden heeft. In Nederland is dat 27 procent.