'Fashion na corona: de marktplaats wint'

'Fashion na corona: de marktplaats wint'

De coronacrisis ontwricht de Europese fashionretail, stelt Cross-Border Commerce Europe op basis van onderzoek. Moderetailers kunnen hun verliezen in de fysieke winkel niet volledig compenseren met hun webshop. Aan de andere kant draaien fashionmarktplaatsen en -platformen op volle toeren. Ook hechten consumenten meer waarde aan duurzaamheid.

Europese kleding- en schoenenwinkels genereren ongeveer de helft van hun normale omzet. Hoewel veel moderetailers online groeien (gemiddeld +12 procent), komt het omzetverlies naar verwachting uit op 35 procent ten opzichte van vorig jaar. Cross-Border Commerce Europe verwijst onder meer naar de financiële resultaten van H&M, dat meer dan de helft van zijn omzet verloor sinds maart. Online groeide het bedrijf met ongeveer een derde.

De markt voor luxe zakt naar verwachting met zo'n 20 tot 35 procent in door de coronacrisis. Het niveau van 2019 wordt op zijn vroegst weer in 2022 of 2023 bereikt, denken de onderzoekers.

Daarentegen kunnen marktplaatsen en andere platformen voor mode, zoals Asos en Net-à-Porter, naar verwachting rekenen op een omzetstijging van veertig procent. Die stijging is onder meer te wijten aan het sluiten van veel fysieke winkels in maart, waardoor klanten 'noodgedwongen' naar het internet uitweken. 

Tot slot stellen de onderzoekers vast dat consumenten meer waarde hechten aan duurzame mode, in navolging van de jongere generaties. De populaire shopping-app Depop speelt daar slim op in door gebruikers tweedehandskleding te laten kopen en verkopen. Het aantal maandelijkse gebruikers steeg dan ook van 5,7 miljoen in april naar 6,8 miljoen in mei.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends