'Aantal online aankopen stijgt met acht procent'

'Aantal online aankopen stijgt met acht procent'

Het aantal online aankopen in Nederland steeg in het eerste kwartaal met acht procent, naar 69 miljoen. Dat blijkt uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor. De totale online bestedingen daalden voor het eerst in jaren, vooral omdat er minder werd uitgegeven aan diensten.

Er werd negentien procent meer uitgegeven aan online producten, maar de uitgaven aan diensten namen met 29 procent af. De totale online bestedingen daalden daardoor met vier procent naar zes miljard euro. Vooral de reisbranche had het de eerste drie maanden van dit jaar zwaar. 

Binnen alle productcategorieën, met uitzondering van kleding, is een groei te zien in de online uitgaven. De categorie IT (+38 procent) groeide het hardst, gevolgd door sport en recreatie (+34 procent), home & living (+30 procent) en food/nearfood (+23 procent). Het aantal Nederlanders dat online winkelt binnen deze categorieën nam toe, net als het aantal online aankopen.

Wat betaalmethoden betreft, blijft iDeal onverminderd populair. Het aandeel van de betaaldienst binnen de online bestedingen steeg van 59 naar 68 procent. Dat heeft deels te maken met de verhouding producten/diensten die binnen de online bestedingen sterk is veranderd: van 51 versus 49 procent in het eerste kwartaal van 2019, naar 63 versus 47 procent in 2020. Ook groeide het aantal consumenten die hun smartphone gebruiken om een online aankoop te doen (van 37 naar 42 procent).

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends