De Autoriteit Consument & Markt roept bedrijven op misleidende claims en logo's in de ban te doen. Ook wil de consumentenwaakhond het aantal duurzaamheidskeurmerken verminderen. Dat stelt de ACM in zijn jaarlijkse oproep aan de politiek.
De ACM gaat strenger op deze keurmerken en claims handhaven. Daarnaast vraagt het de wetgever om deze keurmerken aan strengere regels te binden, bijvoorbeeld door verplichte accreditatie.
"Informatie van bedrijven over bijvoorbeeld duurzaamheid moeten eerlijk en begrijpelijk zijn. Alleen dan kunnen mensen weloverwogen keuzes maken tussen producten en diensten", stelt Martijn Snoep, bestuursvoorzitter bij ACM. "Keurmerken, claims en logo's helpen om goede keuzes te maken. Maar dan moeten de beloftes die ze doen wel worden waargemaakt."
Zes op de tien Nederlanders hebben interesse in informatie over duurzaamheid. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Economischie Zaken is uitgevoerd. In 2016 constateerde de ACM al dat er een wildgroei in keurmerken, claims en logo's ontstond. Die wildgroei maakt het moeilijk onderscheid te maken in keurmerken die wel of niet een waarborg bieden.
Reacties 0