Big Bazar schrapt toeslagen, 'grote onrust' bij personeel

Big Bazar schrapt toeslagen, 'grote onrust' bij personeel

Er heerst onrust onder werknemers van discounter Big Bazar, omdat moederbedrijf Mirage Retail Group verschillende toeslagen wil afschaffen. Volgens vakbond FNV gaat het personeel er honderden euro's per jaar op achteruit. Dat meldt De Financiële Telegraaf

"Moederbedrijf Mirage Retail Group heeft eenzijdig het mes gezet in verschillende toeslagen", zegt FNV-bestuurder Linda Vermeulen. Ze stelt dat werknemers al niet veel verdienen. De toeslagen zorgen ervoor dat het personeel alsnog rond kan komen. Volgens de vakbond zou Big Bazar met het afschaffen van de toeslagen 750 duizend euro besparen.

In een brief aan de werknemers zou staan dat onder meer de zondagtoeslag wordt gehalveerd. Koopavond- en zaterdagtoeslag zouden volledig verdwijnen. 

Mirage Retail Group laat weten dat vorig jaar al ingestemd is met het omzetten van toeslagen in loon. "Er heeft een uitruil plaatsgevonden waarbij de toeslagen zijn verwerkt in loonschalen. De ondernemingsraad heeft daarmee ingestemd", aldus het moederbedrijf.

Reacties 9


Frits Vries 23 jul, 02:44

@Mark van Ewijk
Hoelang werk je al bij blokker?
Dat is relevant als je zegt "mensen hingen er met de been uit"
En wie schoffeert de boel?
Idd de directie.
Ipv bij Big Bazaar de omzet op te krikken verlaagd de directie zich nu tot niet levensvatbaar terwijl dit de enigste tak is die voldoende winst kan maken.


Marcel Schwegler 22 jul, 22:55

Sinds wanneer bemoeit de FNV met de retail? Als je ze uitnodigt voor een gesprek sturen ze geeneens een antwoord. Weekend en koopavond toeslag niet meer van deze tijd. In veel retail branches al afgeschaft. Wel de lonen veel te laag in de detailhandel.


Mark van Ewijk 22 jul, 21:54

Ik kom elke dag bij Blokker, 40 uur in de week, en ik herken mijzelf en mijn medewerkers zeker niet in het beeld dat J. Michiels schetst. Zeer negatief en onterecht. Schofferend zelfs naar medewerkers toe. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar die zie je helaas bij elke onderneming, want ik kom elke dag in tenminste 1 verschillende winkel.

Blokker is relevant, en dat is de afgelopen maanden maar weer eens gebleken, want mensen hingen er met de benen buiten tijdens de lock down. En toen bestond "online" toch ook?
En waarom was dat zo? Ik noem service, een goed advies, persoonlijk contact met die aardige medewerker, een praatje, hulp bij bestellen, directe voorraadbeschikbaarheid..

En natuurlijk moet er in personeel geïnvesteerd worden, en dat gebeurt ook kan ik u verklappen. Echter zoals u weet moet een onderneming vele ballen in de lucht houden, en dat wordt er niet gemakkelijker op de komende tijd.

Kortom, ik zou het fijn vinden wanneer u zich wat meer zou verdiepen in achtergronden voordat u hoog van de toren blaast dhr. Michiels.


Seb Seb 22 jul, 16:43

@J. Michiels

De winst wordt gemaakt door de mensen op de winkelvloer? Haha. Wanneer ben jij voor het laatst in een BigBazar of Blokker geweest?
Datzelfde personeel wat jij op handen lijkt te dragen, is nochtans zeer klantonvriendelijk. Een lach kan er amper af, laat staan goede service verlenen. Er zijn voor de klant. Weten wat je verkoopt etc. Het zal niet in elk filiaal zo zijn, maar over de breedte gezien heb ik dit bij alle Blokker/Mirage formules geconstateerd.

Het probleem van Mirage/Blokker is juist het feit dat ze veel te weinig willen investeren in het personeel op de winkelvloer en dát zie terug. Nul gemotiveerd personeel. Waar elke vraag een vraag teveel is en ze totaal geen benul hebben wat ze verkopen, zolang ze de 8 uurtjes per dag daar maar 'hun tijd uitzitten'.

Het is jammer dat Mirage niet volop investeert in z'n personeel, want service is nog het enige waarvoor mensen naar een winkel komen, zeker als heel je assortiment online óók wel ergens te koop is.


Petra Rijnberg 22 jul, 16:29

ze verdienen al weinig en weinig waardering en dan gaan ze snijden op de mensen die het juist moeten verdienen!!! juist de toeslagen voor weekend maakt het aantrekkelijk om op weekenden te werken!! dat kleine beetje extra, snij maar in de top en op hum bonussen!!


J. Michiels 22 jul, 14:27

Van personeel wordt steeds meer gevraagd maar oh maar als daar een degelijk verloning mag tegenover staan. De winst wordt gemaakt op de winkelvloer door de mensen die er steeds staan voor de klant, niet door de directie. Hopelijk beseffen ze dat bij Mirage, en zetten ze het mes waar het moet: marketing, reclame en aan de top.


Henk Bleiswijk 22 jul, 14:20

Nooit accepteren. Deze onrendabele toko gaat straks om als de bruidsschat op is...


Sjef Ok 22 jul, 13:16

En dat allemaal met een dikke bruidsschat


Minze Wijnstra 22 jul, 12:18

Toch heb ik er begrip voor wij leven in een 24/7 maatschappij, hierdoor is het normaal dat toeslagen voor een groot deel in het basis loon verwekt worden.
Dit betekend wel dat het loon uiteraard marktconform dient te zijn.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!