Alleen Ritter Sport mag vierkante chocoladerepen verkopen. Dat heeft het Bundesgerichtshof in Duitsland bepaald. Milka delft daarmee het onderspit.

Sinds 1932 maakt het Duitse merk Ritter Sport al vierkante chocoladerepen. Mede-oprichter Clara Ritter kwam met dat idee op de proppen. Klanten konden dan makkelijk een reep in de zak van hun sportjack doen, zonder dat deze brak en lichter hoefde te worden gemaakt. De vierkantjes zijn volgens Ritter zo kenmerkend dat klanten ze zelfs zonder logo of merknaam zouden herkennen.

Het merk reageerde dan ook verbolgen toen Milka in 2010 vierkante chocolade op de markt bracht. Dat leidde tot een juridische strijd. Nadat eerst Milka aan het langste eind leek te trekken, kreeg Ritter Sport in 2018 gelijk van de rechter. Milka ging daartegen in beroep, maar heeft de zaak nu definitief verloren. De hoogste rechter in Duitland vindt dat de vierkante vorm iets zegt over de herkomst en de kwaliteit van het product. 

Foto: een winkel van Ritter Sport in Berlijn