Van alle Nederlanders kopen millennials (25 tot 35-jarigen) het vaakst bij onbetrouwbare webshops. Dat blijkt uit onderzoek van betaaldienstverlener ICS.
Eén op de acht millennials heeft eenmalig of vaker iets besteld bij een frauduleuze webshop. Dat is 63 procent vaker dan de gemiddelde Nederlander (één op de dertien). Gedupeerden komen er meestal achter dat er iets niet in de haak is als hun bestelling niet geleverd wordt (68 procent) of wanneer de klantenservice niet bestaat of onbereikbaar is (25 procent).
Volgens ICS zijn jongvolwassenen minder alert op de risico's van online shoppen, in vergelijking met oudere generaties. Dit terwijl vaak wordt verondersteld dat vijftigplussers tot de kwetsbare groep behoren als het om online fraude gaat. Uit het onderzoek blijkt dat veel Nederlanders moeite hebben met het herkennen van een valse website. Twee derde (66 procent) kon een nagemaakte webshop van een bekend sportmerk niet onderscheiden van de echte. ICS noemt dit 'alarmerend'.
Reacties 0