De Bazaar vraagt bezoekers mondkapje te dragen, hoe verloopt dat?

De Bazaar vraagt bezoekers mondkapje te dragen, hoe verloopt dat?

Draag een mondkapje. Daartoe riep De Bazaar in Beverwijk bezoekers afgelopen weekeinde op. Hoe kijken ze daar bij de grote overdekte markt op terug en zijn er misschien meer maatregelen nodig? We vroegen het aan Mariska Roos, manager Marketing & Communicatie.

Werd er aan het verzoek voldaan om een mondkapje te dragen?
"Ongeveer tachtig procent van de bezoekers droeg een mondkapje. Velen van hen deden dat uit zichzelf, anderen nadat ze door handhavers waren aangesproken."

Er was geen sprake van enige wanklank? Mensen hadden er wel begrip voor?
"Over het algemeen wel. Het hangt natuurlijk van de toon af waarmee je het doet. Je kunt het mensen niet verplichten, maar als je uitlegt dat we niet terugwillen naar de situatie zoals die in maart was - namelijk dicht - dan werken ze over het algemeen wel mee." 

En hoe zat dat bij de verkopers?
"Ja, de huurders en de medewerkers dragen allemaal een mondkapje. We moeten natuurlijk zelf wel het goede voorbeeld geven."

Jullie...

Draag een mondkapje. Daartoe riep De Bazaar in Beverwijk bezoekers afgelopen weekeinde op. Hoe kijken ze daar bij de grote overdekte markt op terug en zijn er misschien meer maatregelen nodig? We vroegen het aan Mariska Roos, manager Marketing & Communicatie.

Werd er aan het verzoek voldaan om een mondkapje te dragen?
"Ongeveer tachtig procent van de bezoekers droeg een mondkapje. Velen van hen deden dat uit zichzelf, anderen nadat ze door handhavers waren aangesproken."

Er was geen sprake van enige wanklank? Mensen hadden er wel begrip voor?
"Over het algemeen wel. Het hangt natuurlijk van de toon af waarmee je het doet. Je kunt het mensen niet verplichten, maar als je uitlegt dat we niet terugwillen naar de situatie zoals die in maart was - namelijk dicht - dan werken ze over het algemeen wel mee." 

En hoe zat dat bij de verkopers?
"Ja, de huurders en de medewerkers dragen allemaal een mondkapje. We moeten natuurlijk zelf wel het goede voorbeeld geven."

Jullie boden ook mondkapjes te koop aan. Hoeveel zijn er verkocht?
"Ongeveer tweeduizend. We hebben een aantal verkooppunten ingericht, waar mondkapjes verkocht worden tegen inkoopprijs. Daarnaast zijn ze ook bij huurders van ons te koop. Maar we wilden het heel laagdrempelig maken voor mensen om er eentje aan te schaffen, zodat ze lekker de markt op konden."

Hoeveel kosten ze dan?
"50 cent." 

Jullie vragen mensen van tevoren naar de webcam op de site te kijken om te zien hoe druk het is. Wordt daar veel gebruik van gemaakt?
"Ja, daar wordt best veel naar gekeken. En de winkeltinder (waarmee een looproute kan worden bepaald, red.) wordt ook goed gebruikt. Bij beide heb je het dan over duizenden keren. Verder publiceren we een staatje met de piektijden. En we zijn nu vrijdag vanaf 12.00 uur ook gedeeltelijk open, normaal gesproken zijn we alleen zaterdag en zondag open. Vrijdag zijn nu de versmarkt en de outlets geopend. We zien dat vooral de locals daar gebruik van maken. En we blijven sowieso langer open als er nog mensen zijn." 

Enig idee hoeveel mensen er afgelopen weekend waren?
"Tussen de 25 en 30 duizend. Dat is ongeveer 75 procent van onze normale bezetting."

Over het algemeen ging het goed, zeggen jullie. Maar buiten was het wel erg druk.
"We hadden toen we de maatregelen namen enkele knelpunten geïdentificeerd. Die hebben we opgelost. Toen kwamen we achter enkele andere knelpunten. We zien nu dat het in de hallen redelijk goed gaat. Als een hal te druk is, dan sluiten we hem gewoon even totdat het weer wat rustiger is. Maar we merken dat het in bepaalde stukken buitenruimtes te druk is, bijvoorbeeld voor de Oosterse Markt. Mensen zijn daar gewend om op bankjes te zitten en dan blokkeren ze eigenlijk de ingang. En dan wordt het daar dus heel erg druk. We halen daar nu alle bankjes weg en we offeren een parkeerterrein op dat ernaast ligt. Daar kunnen geen auto's meer parkeren, maar daar richten we een soort picknick area in, zodat mensen daar kunnen gaan zitten. De entrees blijven dan vrij voor mensen die daar in- en uitgaan. We kijken elk weekend waar we iets kunnen optimaliseren."  

Er komen vanaf komende zondag acht beveiligers bij. Hoeveel liepen er afgelopen weekend?
"We hebben ongeveer twintig handhavers lopen en een aantal beveiligers. We merken dat als er een hal dichtgaat het beter is om er iemand in uniform bij te zetten. Dat geeft iets meer gewicht." 

Dan iets iets anders. Jullie zijn zo'n twee maanden dicht geweest, maar huurders waren verontwaardigd dat ze wel een factuur voor de huur kregen. Hoe zit het daarmee?
"Toen we dichtgingen, waren we ietsje eerder dan de overheid. Net als nu, met de mondkapjes. Maar we zagen gewoon geen andere mogelijkheid. Uiteraard vinden de huurders dat niet leuk, maar we vinden nog steeds dat we de juiste beslissing hebben genomen. Het weekend erop móést alles dicht. Op dat moment konden wij nog niet zeggen of we de huur gingen kwijtschelden. Want ja: is het één maand of gaat het om twee of drie maanden? Uiteindelijk hebben we besloten tweeënhalve maand kwijt te schelden en er wordt korting verleend op de huur. We zijn daar heel mild in, vinden we zelf. We moeten proberen met z'n allen te overleven. Ik verwacht niet dat we méér gaan kwijtschelden. De Bazaar is ook een bedrijf waarvan de kosten gewoon doorlopen. We proberen zo redelijk mogelijk te zijn en waar er mogelijkheden liggen huurders tegemoet te komen."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!