Een derde van de Nederlandse consumenten doet geen aankoop in een winkel wanneer zij de verkoper niet sympathiek vinden. Dat blijkt uit onderzoek van Stocard naar klantloyaliteit. Vaste verkopers trekken daarentegen juist klanten aan. 

Aan het onderzoek namen ruim duizend respondenten deel. Voor twee derde (64 procent) geldt dat ze na één slechte ervaring niet snel nog een keer iets kopen bij een winkel. Terwijl onsympathieke verkopers klanten wegjagen, vindt een derde van de consumenten het fijn om een praatje te kunnen maken met een vaste caissière of verkoper. 

Vertrouwde gezichten leiden tot loyaliteit voor winkels. Een kwart van de Nederlanders geeft aan bepaalde producten altijd bij dezelfde winkel te halen, zelfs als het ergens anders goedkoper is. Dat geldt voor 33 procent van de mannen en twintig procent van de vrouwen. 

Ook de invoering van een klantenkaart kan zorgen voor loyaliteit. Wel geeft 44 procent aan deze kaart alleen te gebruiken wanneer zij er op dat moment voordeel mee kunnen behalen. "Loyaliteitsprogramma’s moeten dus verder gaan dan punten sparen en korting krijgen", aldus Emile Muijsson, country manager Benelux bij Stocard. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijke aanpak waarbij consumenten gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen. "Een positieve shopervaring met een vriendelijke verkoper kan natuurlijk ook geen kwaad. Zeker nu de retail in zwaar weer verkeert door het coronavirus, is loyaliteit belangrijker dan ooit."