Coolinvestments, het concern van Roland Kahn, heeft lingeriemerk Sapph verkocht. Dat gebeurde al begin dit jaar, onthult Kahn in de nieuwste podcast van RetailTrends.
Aan de verkoop is destijds geen ruchtbaarheid gegeven en wie de nieuwe eigenaar is wordt niet bekendgemaakt. Daarover is een geheimhoudingsplicht met de koper afgesproken, zegt Kahn. “Sapph heeft ons nooit één dag geld opgeleverd”, blikt hij terug. “We dachten in onze arrogantie dat we dat ook wel konden, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn.”
Kahn wijt het tegenvallende Sapph-avontuur deels aan de moeilijkheid om in Nederland goed management te vinden. Dat is in de Verenigde Staten volgens hem wel anders. “Daar vind je mensen die bereid zijn acht dagen vakantie per jaar te nemen en zestig, zeventig uur in de week werken. En dat wordt dan ook navenant vergoed.” In Nederland hoef je directeuren volgens hem niet extreem veel te betalen, maar zijn het vaak managers. “En managen betekent in stand houden. Het zijn over het algemeen geen ondernemers die een bedrijf echt vooruit helpen.”
Naast falend management verwijt Kahn zichzelf dat hij zijn cultuur en filosofie niet goed heeft kunnen overdragen. “Dat bleek veel moeilijker dan ik dacht.”
Kahn nam Sapph in 2011 over van Rob Heilbron. Later zei hij daarover dat hij de koop uit ‘pure geiligheid’ deed en dat hij bij het merk een ‘beerput’ aantrof. Onder Coolinvestments vallen nu nog de ketens MS Mode en America Today, de webshops Coolcat en V&D en diverse retailpanden. Op 1 januari draagt hij de leiding over het bedrijf over aan zijn twee zoons.
Luister hier de hele podcast waarin Kahn uitgebreid vertelt over zijn retailcarrière.
Gerard van Gummigalgen 31 jul, 21:57
M P T 31 jul, 12:34