De internetverkopen kenden in het tweede kwartaal van dit jaar een nog niet eerder vertoonde groei, blijkt uit cijfers van het CBS. De onlineomzet was bijna 55 procent hoger dan een jaar eerder.
De omzet van webshops groeide om precies te zijn met 54,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Het gaat om de hoogste groei ooit gemeten, deels te wijten aan de coronacrisis. De pure internetverkopers noteerden gemiddeld een groei van 45 procent en bij de multichannelers bedroeg de omzetstijging 68 procent.
Binnen de detailhandel zijn de verschillen echter groot. Zo viel de omzet van de kledingbranche bijna een derde (-29,5 procent) lager uit en die van schoenenwinkels ruim een kwart (-25,3 procent). De omzetten in de doe-het-zelfbranche (+26,6 procent), bij de verkopers van consumentenelektronica (+16,3 procent), recreatieartikelen (+10,8 procent) en meubels en woninginrichting (+8,8 procent) stegen het sterkst in vergelijking met een jaar eerder.
In de foodsector was de omzet gemiddeld 7,5 procent hoger – de grootste stijging sinds de start van de meting in 2005. Die stijging is vooral te wijten aan de toegenomen verkopen van supermarkten na de bekendmaking van de eerste coronamaatregelen. Ook de horecasluiting droeg bij aan de verkoopstijging in de foodsector. De omzet van speciaalzaken zoals slagerijen, groentewinkels en slijterijen nam met 4,7 procent toe.
Het aantal faillissementen in de detailhandel is stabiel. In het tweede kwartaal ging het om 96 bedrijven, in het eerste kwartaal waren dat er 97. Over het tweede kwartaal van 2019 kwam het aantal uitgesproken faillissementen in de retail uit op 98.
Reacties 0