Het einde van de fysieke retail nabij? Niet als je het Guillaume Philibert vraagt. De ondernemer opende met zijn schoenenmerk Filling Pieces vorige week zijn eerste eigen winkel, gevestigd aan de Berenstraat in Amsterdam.
De winkel is modern en ruimtelijk ingericht door in-house ontwerpers Daniele Misso en Johan Viladrich. Het witte Venus-beeld bij de entree van de boetiek is ontworpen door Mikaela Steby Stenfalk. In de winkel worden vooral neutrale kleuren gebruikt, zoals wit, grijs en beige. Kobaltblauwe en oranje details geven het interieur toch kleur en voegen warmte toe aan het geheel. De schoenen van het merk staan in zwarte schappen die van de vloer tot aan het plafond reiken.
Het einde van de fysieke retail nabij? Niet als je het Guillaume Philibert vraagt. De ondernemer opende met zijn schoenenmerk Filling Pieces vorige week zijn eerste eigen winkel, gevestigd aan de Berenstraat in Amsterdam.
De winkel is modern en ruimtelijk ingericht door in-house ontwerpers Daniele Misso en Johan Viladrich. Het witte Venus-beeld bij de entree van de boetiek is ontworpen door Mikaela Steby Stenfalk. In de winkel worden vooral neutrale kleuren gebruikt, zoals wit, grijs en beige. Kobaltblauwe en oranje details geven het interieur toch kleur en voegen warmte toe aan het geheel. De schoenen van het merk staan in zwarte schappen die van de vloer tot aan het plafond reiken.
Filling Pieces-oprichter Guillaume Philibert droomde naar eigen zeggen al sinds zijn zestiende, toen hij voor het eerst in de retail ging werken, van een eigen winkel. Met de bewering dat de fysieke retail zijn beste tijd gehad heeft, is hij het verre van eens. “Het betreden van het universum van een merk, het aanraken van een stuk kleding of leer, het luisteren naar de playlist van een merk, het ruiken van de juiste geur en het leren kennen van de inspiratie achter de nieuwste collectie - dat heeft nog steeds iets bijzonders.”
Filling Pieces werd zo’n tien jaar geleden opgericht en verkoopt sneakers die tussen de tweehonderd en driehonderd euro kosten. Het merk heeft pakweg 450 verkooppunten in vijftig landen, waaronder de Bijenkorf en Galeries Lafayette. Filling Pieces had de afgelopen jaren verschillende pop-upstores en showrooms, maar een vaste fysieke winkel was er nog niet. Sinds vorig jaar focust het merk echter op zijn eigen winkels, te beginnen met dit filiaal in Amsterdam. De volgende winkelopening is in Londen en vindt eveneens dit jaar plaats. Lees hier meer over de oprichter van Filling Pieces en wat volgens hem de definitie van succes als merk is.