Na klachten over racisme op de werkvloer stelt Zalando een protocol op om de diversiteit en inclusiviteit binnen het bedrijf te verbeteren. Dat laat de Duitse webshop weten in een statement.

Zalando startte in juni dit jaar een intern onderzoek naar aanleiding van een klacht van voormalig art director Fernando Torres. Hij beschuldigde de webreus ervan niet te reageren op klachten over werknemers die geen donkere modellen wilden boeken. Volgens Zalando is er geen bewijs gevonden voor de aanklacht, maar is er in een aantal andere gevallen inderdaad sprake geweest van discriminatie.

Het bedrijf maakt antidiscriminatie-training voortaan verplicht voor zijn medewerkers. Het personeel wordt daarnaast aangemoedigd om discriminatie te melden zodat er actie ondernomen kan worden. Ook gaat inclusiviteit een belangrijkere rol spelen in de campagnes van Zalando, bijvoorbeeld door de samenwerkingen met influencers te herzien. Tot slot belooft het bedrijf meer te zullen investeren in een diverser leveranciersbestand, door actiever in te zetten op de samenwerking met kledingmerken van zwarte ondernemers.