De totale omzet in de detailhandel groeit dit jaar met zo’n vier procent. Dat stelt het ING Economisch Bureau in het Vooruitzicht Detailhandel. Met name webwinkels en supermarkten dragen bij aan de groei in de sector. 

“De groei van de omzet in de detailhandel pakt in 2020 nog hoger uit dan begin dit jaar werd verwacht”, zegt Henk van den Brink, sectoreconoom retail bij het ING Economisch Bureau. “De lockdown heeft de omzet van supermarkten en voedingsspeciaalzaken een tijdelijke extra impuls gegeven en het online winkelen een structurele boost.”

De verwachte omzetgroei bedraagt 4,5 miljard euro, aldus ING. Daarvan is zo’n drie miljard afkomstig van webwinkels. De bank noemt het onlinekanaal dan ook ‘de grootste winnaar van de coronamaatregelen’. Verschillende winkelketens noteerden in het tweede kwartaal een online omzetgroei tussen de 35 en 75 procent. Een toekomstige omzetgroei voor non-foodwinkels zonder online strategie is volgens ING dan ook een utopie. De omzetkrimp in non-food blijft dankzij de piek in e-commerce beperkt, maar de omzet daalt naar verwachting toch met twee procent in zowel het jaar 2020 als 2021. Vooral modewinkels worden hard geraakt door de crisis.

Voor de supermarkten en voedingsspeciaalzaken pakt de crisis juist gunstig uit. De omzetgroei bij supermarkten komt dit jaar naar verwachting uit op 6,5 procent en bij speciaalzaken op 3 procent. Die eerste groep retailers draagt bij aan 2,5 miljard euro van de totale omzetgroei in de detailhandel, mede door het hamstergedrag eerder dit jaar. Consumenten doen minder vaak boodschappen, maar kopen per bezoek meer. Het gemiddelde pinbedrag ligt daardoor twintig procent hoger dan voor de invoer van de coronamaatregelen in maart.