Nu de omzet van de retailsector binnen de eurozone, met name in de categorie food, terug op het niveau is van vóór de coronacrisis kan er ‘ten onrechte een hoera-stemming ontstaan’. Daarvoor waarschuwt kredietverzekeraar Euler Hermes op basis van eigen onderzoek.

Volgens de kredietverzekeraar is het maar zeer de vraag of de consument de komende tijd geld blijft uitgeven. “De retail in de eurozone is keihard geraakt door corona”, aldus risk director Johan Geeroms. “Harder dan tijdens de financiële crisis in 2008. Maar we zien nu een ongekend herstel. Veel sneller dan dik tien jaar geleden.” 

De kans op ‘schijnherstel’ is volgens Geeroms groot. Het huidige V-vormige retailherstel mag volgens hem om meerdere redenen niet op één lijn worden geplaatst met het herstel van particuliere consumptie. “Op de eerste plaats maken detailhandelsverkopen nog niet eens de helft uit van de particuliere consumptie. Een betere graadmeter is het consumentenvertrouwen. Dat is nog behoorlijk negatief en zit in de eurozone onder het langetermijngemiddelde.” Daarnaast wijst hij op de toenemende werkloosheid die de particuliere consumptie zal drukken. 

Sparen
“Ook hebben we het spaargedrag onderzocht”, aldus Geeroms. “In de eerste maanden van corona is men massaal gaan sparen." Maar ook de komende twaalf maanden zal er meer worden gespaard dan vóór corona, stelt hij. "Meer sparen betekent een rem op de consumptieve bestedingen.” De kredietverzekeraar verwacht dat het aantal faillissementen eind dit jaar en volgend jaar een recordhoogte bereikt.