Jongeren geven steeds meer geld uit aan luxe sneakers, ondanks de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers van modeplatform Winkelstraat.nl. 

Zo geven jongeren tegenwoordig gemiddeld 250 euro uit aan een paar sneakers van een luxemerk, waar dat in 2015 nog zo’n 150 euro was. De uitgaven aan deze producten stegen met name tijdens het eerste halfjaar van de coronacrisis sterk, namelijk met 35 procent. De grootste stijging werd gemeten in de categorie met sneakers boven de vijfhonderd euro (+14 procent). 

Die constatering is opvallend, omdat ook veel jongeren door de crisis te maken kregen met financiële onzekerheid. Zo blijkt uit een recente peiling van budgetinstituut Nibud dat jongeren meer dan gemiddeld bezorgd zijn over het behoud van werk, een dalend inkomen of het volledig wegvallen daarvan. Het merendeel van de jongeren verwacht de komende maanden een inkomensdaling tot maximaal dertig procent. 

Volgens Winkelstraat.nl-ceo Joost van der Veer maakt de toegenomen populariteit van luxe sneakers onder jongeren duidelijk dat ‘ondanks financiële onzekerheid, luxe fashion een centrale rol speelt in hun leven’. Door de coronacrisis verkocht fashionplatform Winkelstraat.nl in de maanden maart en april zestig tot tachtig procent meer vergeleken met het jaar ervoor. Dat vertelden de oprichters onlangs aan RetailTrends. Lees het hele interview hier.