Door de coronacrisis valt de omzet van Freitag over 2020 waarschijnlijk lager uit dan vorig jaar. Dat vertelt company lead Oliver Brunschwiler in een interview met RetailTrends. “De omzet valt waarschijnlijk lager uit dan de – heel ambitieuze – voorspelling die we in december maakten.”

Het duurzame tassenmerk heeft vooral te lijden onder de nog altijd geldende reisbeperkingen, vertelt Brunschwiler. Toeristen zijn namelijk een belangrijke doelgroep voor het Zwitserse bedrijf. “Reizigers zijn hunters voor ons; ze jagen op onze producten omdat die in geen enkele winkel hetzelfde zijn.” Door de reisbeperkingen verkopen sommige van de 28 Freitag-brandstores veertig procent minder dan vóór de crisis. 

Brunschwiler rekent op een langzaam herstel, maar met een omzetgroei van 26 procent over zowel 2018 als 2019 is het merk voorbereid op tegenslagen. Freitag opende vrijdag zijn tweede Nederlandse brandstore, in Amsterdam. Het bedrijf maakt waterafstotende tassen van vrachtwagenzeilen, autogordels en fietsbanden en streeft ernaar om ‘voor 99 procent circulair’ te zijn. Lees hier meer over de ambities van Freitag.