'Mondkapjesplicht leidt niet tot minder drukke winkelgebieden'

'Mondkapjesplicht leidt niet tot minder drukke winkelgebieden'

De mondkapjesplicht in delen van Rotterdam en Amsterdam leidde niet tot minder drukke winkelgebieden. Dat concludeert het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving, dat camerabeelden en straatobservaties van de betreffende winkelgebieden analyseerde. 

Volgens de onderzoekers had de mondkapjesplicht, die in augustus van kracht was, geen enkel effect op het aantal bezoekers van de winkelgebieden. Brancheorganisatie INretail plaatst vraagtekens bij die conclusie. “We staan er helemaal achter dat mondkapjes niet opnieuw worden ingevoerd”, stelt een woordvoerder. “Maar niemand kan met droge ogen beweren dat de invoering van mondkapjes geen effect heeft gehad op de bezoekersaantallen. Ondernemers zagen hun omzetten kelderen juist omdat de straten leeg bleven.”

Het onderzoek geeft volgens INretail een vertekend beeld omdat alleen de camerabeelden van de Meent in Rotterdam zijn gebruikt. Uit onderzoek van de brancheorganisatie bleek eerder dat de bezoekersaantallen en omzetten tot veertig procent daalden ten tijde van de mondkapjesplicht. Een groep Rotterdamse ondernemers stuurde halverwege augustus nog een brandbrief naar het gemeentebestuur omdat de gevolgen van de maatregel voor hun omzetten 'desastreus' zouden zijn.

Reacties 3


Alex Postuma 14 sep, 13:29

Je kon er op wachten: je bent het alleen eens met een onderzoek als de uitkomsten je welgevallig zijn!


Joost Kriek 11 sep, 23:31

Het onderzoek is makkelijk te verifiëren als winkelscentra als Zuidplein en Alexandrium hun bezoekersaantallen van die periode vergelijken met die van vorig jaar. Op de social mediakanalen van die centra gaf het publiek massaal dat ze niet meer kwamen.


patrick Hogervorst 11 sep, 21:42

Pardon. Niet minder druk? Met winkels op de lijnbaan en op de Nieuwendijk kan ik uit ervaring spreken dat er slechts 25% van de normale aantallen in deze winkelgebieden liepen. Geen idee welk gerenommeerd instituut dit onderzoek heeft gedaan, maar dit is een farce,

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!