“Ik heb het idee dat de prijzen van babyproducten kunstmatig hoog worden gehouden”, aldus Jeroen Korver van prijsvergelijkingssite Vergelijk.nl. “De kinderbranche zit raar in elkaar. We hebben maar erg weinig aanbieders van deze producten op onze site.” Piet-Hein Kerkhof van collega-site Kelkoo denkt er hetzelfde over: “Je ziet niet of nauwelijks prijsverschillen, dat riekt zeker naar prijsprotectie.”
Leveranciers ontkennen prijsafspraken. Ze geven wel toe dat men kieskeurig is wat betreft dealers. Dealer van een A-merk babyartikel word je niet zomaar. De servicegraad moet hoog zijn. Dus is deskundig personeel en een fraaie presentatie noodzaak.
Maar ook: minimumprijzen – volgens de dealers. Edward Zanen, directeur sales van producent Bugaboo: “Onze prijzen zijn geen dwingende prijzen. Winkeliers begrijpen dat stunten met de prijs geen zin heeft, want dan is het einde zoek. De dealers beschermen elkaar op die manier.”
“Prijzen babyproducten kunstmatig hoog”
Gepubliceerd op 28 februari 2006 om 00:00
Reacties 0