De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vuistregels opgesteld om 'greenwashing' te voorkomen. De consumentenwaakhond riep bedrijven al eerder op om misleidende duurzaamheidsclaims en -logo's in de ban te doen.
Verkopers moeten consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun product, vindt de ACM. "Dit draagt bij aan het vertrouwen van consumenten in duurzame producten. Markten voor duurzame producten en diensten kunnen zich hierdoor beter ontwikkelen."
De waakhond merkt op dat steeds meer bedrijven hun producten als duurzaam aanprijzen omdat de consument dit aspect vaker laat meewegen in zijn aankoopbeslissing. Greenwashing (het gebruiken van valse of misleidende duurzaamheidsclaims) tast echter het vertrouwen aan en leidt tot oneerlijke concurrentie met bedrijven die 'het wel goed doen'. De nieuwe vuistregels maken duidelijk aan welke eisen duurzaamheidsclaims moeten voldoen. Bedrijven en consumenten kunnen vermoedens van greenwashing bij de ACM melden.
Reacties 0