Modemerk State of Art wil vooral groeien via aanwezigheid op platforms en met eigen e-commerce. Zo start het label binnen een paar weken op de Duitse site van Zalando, vertelt general manager René Repko in de RetailTrends Podcast.
State of Art heeft momenteel veertig eigen winkels in Nederland en België en daar zullen er hooguit nog een paar bij komen. Zo gaat er binnenkort een filiaal open in Mall of the Netherlands. “Onze positie is van origine op wholesale gericht, dat moet je met respect behandelen”, zegt Repko. Hij doelt op de achthonderd winkels die kleding van het merk verkopen.
Directeur Martijn Mateman sprak vorig jaar nog over eigen winkels in Duitsland, maar volgens Repko is dat voorlopig niet het plan. Repko zegt uit ervaring bij HEMA, Rituals en Action te weten dat dat geen eenvoudige opgave is. “Zelfs een speler als Walmart, toch niet de kleinste, is daar met de staart tussen de benen weer vertrokken.” De focus ligt daarom op online platforms en hij kijkt daarbij ook naar landen als Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland.
State of Art is hard geraakt door de coronacrisis, zegt Repko verder. Toch valt de schade mee in vergelijking met branchegenoten, omdat het merk daarvóór een solide positie had. “We schrijven topline een min, maar die is minder groot dan de degressie in de markt.” Dat komt onder meer doordat vooral formele kleding hard geraakt wordt, terwijl State of Art meer in de casual hoek zit.
In de RetailTrends Podcast vertelt René Repko uitgebreid over zijn retaillessen, van zijn eerste baantje als nachtportier bij het Hilton-hotel tot zijn succesvolle jaren bij HEMA, Rituals en Action.
Reacties 0