Nederlandse consumenten gaven in het tweede kwartaal 52 procent meer uit aan online producten. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org en Retail Insiders.
De totale online consumentenbestedingen stegen met twaalf procent naar 6,26 miljard euro. De stijging wordt gedrukt door de daling van online bestedingen aan diensten, zoals reizen en tickets (-45 procent ten opzichte van een jaar eerder). Over het eerste halfjaar namen de totale online bestedingen met vier procent toe, naar ruim 12 miljard euro.
Door de gedeeltelijke lockdown in het eerste halfjaar nam het aantal online kopers toe. In het tweede kwartaal waren er zeven procent meer online shoppers dan een jaar geleden: een stijging van 11,7 naar 12,5 miljoen.
De grootste groeipercentages in de online uitgaven zijn te zien binnen de categorieën doe-het-zelf- en tuinartikelen (+121 procent), home-artikelen (+105 procent) en sport en recreatie (+85 procent). Ook boodschappen werden vaker (+57 procent) online gekocht ten opzichte van een jaar eerder. Tot slot nam het percentage klanten dat zijn bestelling met een smartphone afrekende toe van 37 naar 43 procent.
Reacties 0