Veel winkeliers zien het niet zitten om hun klanten te verplichten tot het dragen van een mondkapje. De branche wil voorkomen dat het personeel te maken krijgt met lastige of zelfs agressieve klanten, schrijft het FD.

De retailsector worstelt met de nieuwe coronamaatregelen die het kabinet maandagavond afkondigde. Winkeliers in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Zuidoost-Brabant mogen klanten zonder mondkapje toegang weigeren, maar dat is niet verplicht. 

Uit een rondgang van de krant blijkt dat veel ondernemers de maatregel niet willen handhaven. “Het is niet onze taak daarover te beslissen”, zegt Michiel Witteveen, ceo van Blokker. “Dan gaat de betutteling wel erg ver. Mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen.” Een woordvoerder van HEMA beaamt dit: “Kort door de bocht: onze medewerkers zijn geen handhavers.” Het warenhuis houdt het liever bij een ‘vriendelijk verzoek’. Ook Action zegt klanten te adviseren, maar niet te zullen verplichten tot het dragen van een mondkapje.

Supermarkten Albert Heijn en Jumbo weigeren eveneens hun klanten te verplichten tot het dragen van een mondkapje. Het Centraal Bureau voor Levensmiddelen (CBL) vreest voor ‘extra discussie’ of zelfs agressie aan de deur wanneer klanten zonder mondkapje worden weggestuurd. 

Brancheorganisatie INretail pleitte dinsdag nog voor een mondkapjesplicht in alle winkels. Volgens directeur Jan Meerman snappen klanten er op deze manier niets meer van en leidt het alleen maar tot discussies. Een mondkapjesplicht is in elk geval duidelijk, zegt hij. "In het buitenland werkt het ook."