Zoutschaarste door gekte onder Russen

Een bijna absurde zouthype maakt zich meester van Sint-Petersburg. Als de huidige verkoopcijfers zo door blijven gaan, zullen suiker, lucifers en zeep snel van de schappen verdwijnen en in de voorraadkasten van de Russen belanden.

Een golf van zoutschaarste rukt al enige tijd op door het hele land, en heeft nu Sint-Petersburg bereikt. In het weekend waren de zoutschappen regelmatig leeg in de winkels van de grootste lokale retailers (Pjaterochka, Lenta en O’key). Daarbij ging het goedkoopste pure zout het snelst. Zeezout en zout met toevoegingen waren minder populair.

De gekte begon met een tv-uitzending uit de stad Tula, over het feit dat hoofdleverancier van zout in Rusland, de Oekraïne, de leveringen heeft ingeperkt. Volgens de Russen zou dit een antwoord kunnen zijn op de recente commotie rondom gas en een vleesinvoerverbod. Hierdoor gingen ze massaal in de rij staan. Vervolgens ging de paniek met sneeuwbaleffect Rusland door.

De handelaren, dol van onverwachte geluk, hebben plotseling de prijzen verhoogd met honderden procenten, waardoor een kilo zout inmiddels meer dan € 1,20 kost. De lol is voor hen echter van korte duur: de komende drie maanden kunnen ze naar hun omzet fluiten, omdat de voorraadkasten van de consument overvol zijn. Inmiddels heeft Rusland de invoer van zout uit Oekraïne verdubbeld.

Zout heeft vaker in Russische geschiedenis voor opstanden gezorgd, en veel bijgeloven gaan over zout. Volgens de deskundigen, retailers en overheid is het huidige tekort kunstmatig ontstaan, en is de bevolking ongerust om niks. Als een van de officiële redenen van deze hype noemen ze de technische vertraging van de zoutlevering van sommige Oekraïense bedrijven. Rondom Sint-Petersburg zijn genoeg bedrijven die zelf zout winnen en desnoods het hele land kunnen bevoorraden, aldus de overheid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!