Huismerkfabrikanten hebben net als A-merkfabrikanten last van de prijzenoorlog. Het aandeel huismerken in de supermarkten is de afgelopen jaren weliswaar omhoog gegaan, tegelijk kelderden de winstmarges.
“Het is doorlopend snijden en saneren”, aldus Theo Leushuis van McBride, dat onder meer afwasmiddel, waspoeder en haarproducten maakt. Het is volgens hem een hard gevecht met supermarktbedrijven. Ze eisen innovatie, snelheid en onderscheidend vermogen, maar tegelijkertijd moeten McBride’s verkoopprijzen flink omlaag. “Ze dreigen dan met: ‘Als jij niet meedoet, vind ik wel een ander’.” Het gevolg op dit moment: ontslagen, gesloten fabrieken in Breda en ’t Zand, en een gedwongen verhuizing van het hoofdkantoor van Amersfoort naar het goedkopere Barneveld.
Koen de Jong schat dat de marge bij deze groep fabrikanten in twee jaar tijd met gemiddeld 80 procent is afgenomen. De Jong is directeur van consultantbureau IPLC, dat huismerkfabrikanten adviseert. “Sommigen draaien break-even om het volume te behouden. Die hopen op beter tijden.”
Betere tijden waar Farm Frites niet op wil wachten. Deze fabrikant van aardappelproducten was eerst alleen met huismerken aanwezig in de supers, maar heeft van Farm Frites nu ook een A-merk gemaakt. Daarmee willen ze de marge in de supermarktverkoop oppeppen.
Reacties 0