Fast Retailing, het moederbedrijf van kledingketen Uniqlo, zag zijn omzet over het afgelopen boekjaar met 12,3 procent dalen door de coronacrisis. Ook de winst van het bedrijf daalde aanzienlijk.
De omzet over het boekjaar dat in augustus afliep, kwam wereldwijd uit op 2008 miljard yen (ruim zestien miljard euro). Vorig jaar noteerde het bedrijf nog een omzet van omgerekend 19,2 miljard euro. De operationele winst daalde met 42 procent en kwam uit op iets meer dan 149 miljard yen, ongeveer 1,2 miljard euro.
Ondanks de negatieve resultaten, die het bedrijf volledig wijt aan de coronacrisis, spreekt Fast Retailing van een onverwacht snel herstel in het vierde kwartaal. De retailer verwacht dat de pandemie de omzet in de komende zes maanden nog zal drukken, maar rekent desondanks op een recordomzet van 2200 miljard yen over het lopende boekjaar dat eindigt in augustus 2021. Daarnaast verwacht het bedrijf de winst met ruim tachtig procent te verhogen, uitkomend op omgerekend 1,3 miljard euro).
Kledingketen Uniqlo is goed voor zo'n tachtig procent van de omzet van Fast Retailing, dat daarnaast moederbedrijf is van GU, Theory en Comptoir des Cotonniers. Uniqlo ziet de verkopen met name in Japan en China herstellen, maar denkt in Europa en de Verenigde Staten meer tijd nodig te hebben om terug op het niveau van voor de crisis te komen. Ceo Tadashi Yanai ziet in China ruimte voor drieduizend winkels. Op dit moment zijn dat er bijna achthonderd, ongeveer evenveel als in thuisland Japan.
Zie ook: Zo wil Uniqlo ‘het meest geliefde merk’ van Nederland worden
Reacties 0