Nederlandse webwinkels profiteerden flink van de eerste lockdown. De omzet groeide in het tweede kwartaal met maar liefst 55 procent ten opzichte van een jaar eerder, meldt het CBS. Zo'n groei is ongekend.

Retailers die zowel een fysieke winkel als een webshop hebben, gingen er online het meest op vooruit: + 68 procent. Webwinkels en postorderbedrijven zagen de omzet met 45 procent toenemen.

Nederlandse consumenten wisten de buitenlandse webwinkels in de Europese Unie ook goed te vinden. Ze gaven in het tweede kwartaal een recordbedrag van 696 miljoen euro uit. Dat is 37 procent meer dan een jaar eerder.

Strengere regels webwinkels
Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken heeft een concept-wetvoorstel gepubliceerd dat webwinkels strengere regels oplegt en neprecensies verbiedt. Consumenten moeten online dezelfde rechten hebben als in fysieke winkels, zegt Keijzer.

"Te vaak is informatie bij zowel sociale media, digitale platforms en webwinkels nog onvolledig, onduidelijk of soms zelfs misleidend. Dat betekent dat je als consument een aankoop kunt doen of contract kan sluiten, zonder dat je goed op de hoogte bent van de voorwaarden. Daardoor kunnen problemen ontstaan bij defecten of het retourneren. Deze gemoderniseerde wettelijke consumentenbescherming is noodzakelijk om onze economie eerlijker te maken", aldus de staatssecretaris.

Het gaat om een EU-richtlijn die vanaf 22 mei 2022 in alle lidstaten moet worden toegepast.