Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: de Jumbo-familie en stationsconcept Treck.
Winnaar: Jumbo-familie
Het begint er sterk op te lijken dat HEMA weer in Nederlandse handen komt. In de handen van Jumbo-familie Van Eerd en investeringsmaatschappij Parcom, om precies te zijn. Officieel is het nog niet; het consortium krijgt maximaal acht weken exclusief de tijd om de banken zo’n 400 miljoen euro te ontfutselen en de overnamedeal af te ronden. Ton van Veen, Jumbo-cfo en adviseur van de familie Van Eerd, schat de kans dat de deal doorgaat op zo’n vijftig procent. "Er staat niks vast. Zeker in deze coronatijd." Desondanks markeert de voorwaardelijke overeenkomst een belangrijke stap voor de Jumbo-familie, die zich met HEMA meer wil focussen op de thuismarkten Nederland, België en Frankrijk. Want als de koop doorgaat, staat een nog grotere uitdaging voor de deur: het...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: de Jumbo-familie en stationsconcept Treck.
Winnaar: Jumbo-familie
Het begint er sterk op te lijken dat HEMA weer in Nederlandse handen komt. In de handen van Jumbo-familie Van Eerd en investeringsmaatschappij Parcom, om precies te zijn. Officieel is het nog niet; het consortium krijgt maximaal acht weken exclusief de tijd om de banken zo’n 400 miljoen euro te ontfutselen en de overnamedeal af te ronden. Ton van Veen, Jumbo-cfo en adviseur van de familie Van Eerd, schat de kans dat de deal doorgaat op zo’n vijftig procent. "Er staat niks vast. Zeker in deze coronatijd." Desondanks markeert de voorwaardelijke overeenkomst een belangrijke stap voor de Jumbo-familie, die zich met HEMA meer wil focussen op de thuismarkten Nederland, België en Frankrijk. Want als de koop doorgaat, staat een nog grotere uitdaging voor de deur: het warenhuis weer op de rails krijgen.
Verliezer: Treck
Treck. Die naam zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Hoe anders had het kunnen zijn als die 26 filialen van de Broodzaak op NS-stations wél waren omgebouwd naar Treck-vestigingen. HMSHost International begon de ombouwoperatie vorig jaar, ruim voor de coronacrisis. Drie winkels werden uiteindelijk getransformeerd naar het nieuwe concept, met zelfscanners en een assortiment bestaande uit broodjes, soep, warme snacks en de speciaal ontwikkelde pizza-twisters. Maar de formule sloeg niet aan, zei topman Walter Seib deze week tegen BNR, en de crisis - waardoor het aantal reizigers fors daalde - hielp ook niet mee. De exploitant neemt nu zijn verlies en staakt de ombouw. Seib ziet meer in een aangepaste Broodzaak-formule, zoals op Amsterdam Amstel. "Die is gericht op snelheid, contactloos en op prijs. We zien daar een heel goede respons en een veel betere performance dan in andere Broodzaken of in Treck."