Bruna en AKO gaan ondanks ophef 'complotblad' verkopen

Bruna en AKO gaan ondanks ophef 'complotblad' verkopen

Ondanks ophef in politiek Den Haag ligt vanaf woensdag in de winkels van Bruna en AKO het blad Gezond Verstand in de schappen. Het tijdschrift wordt ervan beschuldigd complottheorieën te verspreiden.

Het blad is een initiatief van voormalig NRC-correspondent Karel van Wolferen. Gezond Verstand presenteert zich als een blad voor iedereen 'die objectief en waarheidsgetrouw geïnformeerd wil worden'. De eerste editie werd in een deel van het land huis-aan-huis verspreid, in een oplage van honderdduizend exemplaren. Nu het vanaf deze week ook in de winkels van Bruna en AKO komt te liggen, zorgt dat onder meer voor opwinding onder Kamerleden van GroenLinks en D66. Ze vinden dat het blad desinformatie verspreidt.

Zo wordt in de eerste editie het coronavirus afgedaan als 'een seizoensgriep', die door buitenlandse partijen wordt misbruikt om in Nederland de macht over te nemen. Ook zou er geen sprake zijn van een klimaatcrisis en wordt gesuggereerd dat de Amerikanen zelf achter de aanslagen op de Twin Towers van 11 september 2001 zitten. In de tweede editie staat onder meer dat mondkapjes gevaarlijk zijn.

Audax, het moederbedrijf van Bruna en AKO, ziet geen aanleiding om het blad uit de winkels te weren. Het bedrijf noemt de vrijheid van meningsuiting 'een groot goed'. "Dit brengt een pluriform medialandschap met zich mee. In onze winkels bieden we dan ook een breed assortiment boeken, kranten en tijdschriften aan. We zijn ons ervan bewust dat dat daar ook titels tussen zitten met controversiële en gevoelige onderwerpen en inhoud. Het is aan onze klanten om zich een mening te vormen over de inhoud." Pas als de rechter de uitgave zou verbieden, stopt Audax met de verkoop ervan.

Reacties 4


Machiel R 26 okt, 17:28

Zouden ze hetzelfde doen met een blad waar spotprenten in staan?


Cees van Hooff 27 okt, 10:47

Hoe regel ik m'n eigen imago-schade...


John Eves 27 okt, 14:46

Ze geloven er schijnbaar zelf ook in...


Erik van der Flier 27 okt, 17:46

De toenemende cancelcultuur is geen goede ontwikkeling, maar voor Audax maak ik graag een uitzondering.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!