Zes op de tien jongeren tussen de 16 en 24 jaar winkelen het liefst online vanuit hun bed. Dat blijkt uit onderzoek door Ruigrok NetPanel in opdracht van iDeal. Andere populaire plekken om online te shoppen zijn ‘op de wc’ (18 procent) en ‘tijdens de les’ (16 procent).

Consumenten ouder dan 55 jaar bestellen het liefst op de bank, aan een bureau of aan de keukentafel. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat iets meer dan de helft van de onlineshoppers dit wel eens doet uit vermaak, zonder per se iets nodig te hebben. Dat geldt met name voor jongeren (77 procent).

Een groot deel van de mannen (42 procent) struint voorafgaand aan een aankoop eerst het hele internet af. Bij vrouwen is dit 33 procent. De helft van hen gooit eerst haar digitale winkelmandje vol en maakt pas bij het afrekenen een definitieve keuze, tegenover een kwart van de mannen. Onder jongeren doet 59 procent dit, tegenover 16 procent van de ouderen. Inmiddels zegt 99 procent van de onlineshoppers wel eens iDeal te gebruiken.