ACM: 'Gratis moet ook echt gratis zijn'

ACM: 'Gratis moet ook echt gratis zijn'

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de webshop Stay Healthy Products op de vingers getikt voor misleidende verkooppraktijken. De webwinkel zou producten gratis als proef aanbieden. Indien de producten niet op tijd retour gestuurd waren, moest de consument alsnog betalen. 

"Consumenten moeten kunnen vertrouwen op online aanbiedingen. Gratis moet ook echt gratis zijn", zegt Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM. Sommige webshops bieden producten gratis aan, maar in de kleine lettertjes staat dan bijvoorbeeld dat het item binnen veertien dagen terug moet zijn om niet aan de koop vast te zitten. Dat mag niet. Je zit pas aan de koop vast als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven. 

Stay Healthy Products heeft laten weten te zijn gestopt met het aanbieden van 'gratis' producten. En consumenten die de producten hebben ontvangen, hoeven niet te betalen en het product ook niet terug te sturen.

Reacties 1


Hugo Vis 6 nov, 10:46

Leuk zo, ACM, om op de kleintjes te letten. Maar wanneer maken jullie nou eens werk van de Geo targeting/ blocking wet? U weet wel;
Regulation (EU) 2018/302 of the European Parliament and of the Council of 28 February 2018 on addressing unjustified geo-blocking and other forms of discrimination based on customers' nationality, place of residence or place of establishment.
Deze wet is per 3 december 2018 in werking gegaan en u, ACM, zou hierop actief gaan handhaven per februari 2019. MAAR U DOET H E L E M A A L NIETS! Bent u niet gewoon een beetje bang voor de Bol.com & Zalando's van deze wereld?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!