"Vijf types 50-plus consumenten"

Vijftigplussers zijn er in vijf soorten: behouden zorgzamen, oudere afwachtenden, stoere prijsbewusten, jongere ruimdenkers en vrijgevochten voorlopers. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureaus Veldkamp en Carl Rhode, in opdracht van het 50+ Expertisecentrum, dat gisteravond tijdens een diner is gepresenteerd.

Het onderzoek richtte zich voor een groot deel op het consumentengedrag van de 50-plusser in verschillende sectoren. Opvallend is de sceptische houding ten opzichte van functional food (producten waaraan ‘gezonde’ voedingsstoffen, zoals vitamine C of extra calcium, zijn toegevoegd). Ruim de helft vindt dat de positieve werking schromelijk wordt overdreven. Bijna eenderde let echter wel op deze toevoegingen.

Verder valt op dat de groep meestal behoorlijk merkbewust is. Bij de aankoop van elektronische apparatuur als tv’s en radio’s vindt bijvoorbeeld 47 procent het merk heel belangrijk. Bij persoonlijke verzorgingsproducten is dit iets minder, 37 procent. Bij voedingsproducten letten ook 38 van den 100 vooral op het merk, maar daar staat dan weer tegenover dat 29 procent dat geheel niet doet.

Vijftigplussers geven als consument het meeste geld uit aan voeding, auto’s en vakantie. Het populairste uitstapje is een bezoekje aan de natuur. De meeste 50-plussers zeggen zich rijk te voelen. Ongeveer de helft zegt gemakkelijk rond te kunnen komen, en 21 procent zegt zelfs comfortabel te kunnen leven. Vier op de tien hebben een inkomen van 1.000 tot 2.000 euro per maand, een kwart verdient 2.000 tot 3.000 per maand.

De vijf types in het kort
Behouden zorgzamen: sociaal, conservatief, zorgzaam, traditioneel, acceptatie belangrijk. 1 Miljoen mensen.
Oudere afwachtenden: meest conservatief, individueel, angstig, onzeker, eenzaam. 400.000 Mensen.
Stoere prijsbewusten: prijsbewust, opgewekt, plezier, hedonisme, mannelijk, geïnteresseerd in computers, dvd’s, hifi etc. 550.000 Mensen.
Jongere ruimdenkers: ageless, innovatief, progressief, sociaal, stijlvol. 475.000 Mensen.
Vrijgevochten Voorlopers: individueel, extravert, vrijheid, geluk, zeer innovatief. 1,2 Miljoen mensen.

Het 50+ Expertisecentrum is een initiatief van het tijdschrift Zin, de NCRV en de NCRV-gids. De presentatie gisteren werd georganiseerd in samenwerking met PR-bureau Lammers van Toorenburg.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!