Europese Commissie: 'Amazon misbruikt data van externe verkopers'

Europese Commissie: 'Amazon misbruikt data van externe verkopers'

Amazon hanteert zijn dubbelrol als verkoper enerzijds en marktplaats voor andere verkopers anderzijds niet goed. Dat is de voorlopige conclusie uit het onderzoek waar de Europese Commissie al ruim een jaar mee bezig is. 

Het gaat met name om de data die Amazon verzamelt van externe verkopers op zijn platform in Frankrijk en Duitsland. Die gegevens zou Amazon gebruiken om zelf beter te concurreren met die externe partijen, wat de internetreus een oneerlijk voordeel geeft. Dat stelt Eurocommissaris Margrethe Verstager. 

"Het gebruik van deze data geeft Amazon de mogelijkheid om te focussen op de bestverkopende producten. Dat plaatst externe verkopers in de marge en ontneemt hen de kans om te groeien", aldus Verstager. Amazon heeft de komende weken de tijd om op de conclusie van de Europese Commissie te reageren. 

Buy Box
In de tussentijd is de commissie gestart met een tweede onderzoek, waar gekeken wordt naar het eventueel voortrekken van verkopers die de logistieke diensten van Amazon gebruiken. Het is voor externe partijen mogelijk om alleen hun producten op Amazon te verkopen, maar zij kunnen ook van Amazons dc's gebruikmaken. De laatstgenoemde groep maakt daarmee automatisch gebruik van de zogeheten Buy Box, een service waarmee Amazon Prime-leden sneller hun product in huis hebben en indirect een stimulans van de verkopen voor externe partijen. De Commissie denkt dat Amazon met deze functie zijn dominantie positie misbruikt en gaat dat verder onderzoeken.

Reacties 1


Hugo Vis 11 nov, 10:30

Goh, wat zijn we hier weer lekker snel mee. Amazon gebruikt al jaren de klantgegevens van hun “partners” om er zelf beter van te worden. De Dino’s in Brussel zouden er goed aan doen om een e-commerce task force in te stellen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!