Het Chinese platform Alibaba meldt een recordaantal bestellingen door Singles Day. Op woensdagochtend zou er al voor meer dan 56 miljard dollar (47 miljard euro) aan bestellingen zijn binnengekomen. Dat meldt persbureau Reuters. 

Per seconde gaan er zo'n 583 duizend bestellingen over de spreekwoordelijke toonbank. De recordaantallen hangen samen met het economisch herstel in China en het feit dat de grenzen gesloten zijn. Analisten verwachten dat met name luxeproducten populair zijn. "Het gebrek aan reizen naar Europese en Amerikaanse warenhuizen zoals Harrods, Galeries Lafayette en Nordstrom zal zogen voor grotere lokale uitgaven", zegt Andy Halliwell van Publicis Sapient.

Singles Day is het grootste koopjesevenement ter wereld. Dit jaar duurt het event vier dagen. Singles Day werd in 2009 geïntroduceerd als verkoopevenement door Alibaba om minder bekende merken een boost te geven. Studenten bedachten de dag al in 1993. Er is speciaal gekozen om het alleen zijn te vieren op 11 november, omdat deze dag uit vier enen bestaat (11/11).