Winkeliers doen er alles aan om in de aanloop naar Sinterklaas vooral online producten te verkopen. Daarbij ziet INretail dat kleine ondernemers steeds vaker de handen ineen slaan. “Winkeliers werken samen via een online platform en zetten zelfs eigen bezorglijnen op”, aldus een woordvoerder van de brancheorganisatie tegen De Telegraaf.
Volgens INretail is er sprake van een toename van dergelijke initiatieven, vooral in de kleine en middelgrote steden. “Consumenten waarderen dat en gunnen de lokale middenstand die extra omzet.” De helft van de Nederlanders kocht tijdens de eerste coronagolf dan ook vaker lokaal, blijkt uit onderzoek van Adyen.
Naast de winkelstraat zijn er voor mkb’ers genoeg andere kanalen om omzet te genereren, zegt retailexpert Michel Kregel. Vooral als de ondernemers hun krachten bundelen. “Kijk bijvoorbeeld naar Amazon, een platform dat fungeert als doorgeefluik van andere aanbieders. De kleinere ondernemers kunnen dat kopiëren.” Als je op dit moment geen webshop heeft, heb je geen kans om te overleven, aldus Kregel. “Zeker in coronatijd is dat noodzakelijk.”
Volgens INretail storten ondernemers zich ook massaal op social media om meer connectie te krijgen met de klant. “Zo leidt de aanwezigheid op social media tot veel meer een-op-een afspraken in de winkel. Mkb’ers zijn zich daar bewust van.”
Reacties 0