'Historische daling in verkoop luxeproducten'

'Historische daling in verkoop luxeproducten'

De wereldwijde markt voor luxeproducten krimpt dit jaar naar verwachting met 23 procent ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit een rapport van adviesgroep Bain & Company, dat spreekt van ‘de grootste daling ooit’.

Daarmee is de luxemarkt aan het einde van dit jaar goed voor 217 miljard euro, hetzelfde niveau als in 2014. Vorig jaar bedroeg de wereldwijde omzet uit luxeproducten nog 281 miljard euro, een groei van acht procent ten opzichte van een jaar eerder. Het is de eerste keer sinds 2009 dat de omzet daalt en volgens Bain & Company gaat het om de grootste krimp ooit gemeten. In mei voorspelde het adviesbureau al een krimp van twintig tot dertig procent. Inmiddels blijkt met name de schade in China, waar de luxemarkt vorig jaar met 26 procent groeide, enigszins mee te vallen. 

De krimp heeft alles te maken met de coronacrisis, waardoor veel consumenten de hand op de knip houden en toeristen wegblijven. Het aandeel luxeproducten dat online werd gekocht steeg als gevolg van de crisis van 12 procent in 2019 tot 23 procent dit jaar. Het adviesbureau verwacht dat de luxemarkt pas in 2022 of 2023 volledig zal herstellen.   
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!